آماده عرضه شرکت‌‌های بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌ها هستیم

گروه بورس- مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: برای تسریع در اجرای برنامه‌های دولت به منظور عرضه و تامین مالی شرکت‌های زیر‌مجموعه بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی، آماده‌ایم نقش موثری ایفا کنیم. حسن قالیباف‌اصل ضمن بیان مطلب فوق گفت: بورس با زیر‌ساخت‌های فنی مناسب و گستردگی جغرافیایی کشوری، طی ۱۶ سال گذشته در انجام برنامه‌های گسترده خصوصی‌سازی و واگذاری‌های اصل «۴۴» بسیار موثر بوده و از آمادگی لازم برای میزبانی سهام صدها شرکت زیر‌مجموعه بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی برخوردار است. کارنامه بورس اوراق بهادار تهران در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های مشمول اصل «۴۴» و پذیرش شرکت‌های خصوصی بیانگر ارتقای سطح تامین مالی از درگاه بورس تهران، رشد و توسعه عمق بازار در سطح کشور است. تالارهای منطقه‌ای که توسط بورس تهران ایجاد و حمایت شده و توسعه‌یافته‌اند، بازوی اجرایی قوی برای افزایش ضریب نفوذ در سطح کشور و مشارکت در عرضه و تامین مالی شرکت‌های فوق و هلدینگ‌های آنهاست.
واگذاری‌ها در ۱۶ سال گذشته
مدیرعامل بورس تهران به آمار واگذاری‌ها در ۱۶ سال گذشته از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۸۰ مجموع واگذاری‌های خصوصی‌سازی بالغ بر ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است که ۹۷ هزار میلیارد تومان آن معادل ۶۷ درصد از طریق بازار سرمایه انجام شده است. قالیباف‌اصل افزود: جایگاه منحصر به فرد بورس تهران در فرآیند خصوصی‌سازی معیار مناسبی برای سنجش جایگاه و توانمندی بورس اوراق بهادار تهران برای عرضه و تامین مالی شرکت‌های دولتی و غیر‌دولتی و زیر‌مجموعه‌های بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی است.
اولویت دولت در خصوصی‌سازی


مدیرعامل بورس تهران با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد در مورد اولویت دولت در خصوصی‌سازی از طریق بورس تاکید کرد و گفت: با توجه به فراهم بودن زیر‌ساخت‌های مناسب در بورس، بورس تهران آماده میزبانی از صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت رفاه است و این امر می‌تواند به تامین مالی و شفاف‌سازی و ارتقای عملکرد شرکت‌های تابعه منجر شود. قالیباف‌اصل به تفاهمنامه همکاری مشترک در راستای نقش‌آفرینی و حضور فعال‌تر تامین اجتماعی در بازار سرمایه کشور در سال ۹۴ اشاره کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین مساله این تفاهمنامه ایجاد هماهنگی و ارتباط بیشتر در پذیرش شرکت‌های گروه تامین اجتماعی در بورس است. همچنین انجام همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت بهره‌برداری از خدمات ۲۲ تالار منطقه‌ای، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های تخصصی به منظور ارتقای دانش مالی، مقررات بازار سرمایه، فرصت‌های حضور در بازار‌های سهام داخلی و بین‌المللی، همکاری به منظور توسعه حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های گروه تامین و رفع موانع سرمایه‌گذاری و حضور فعال در بورس در چارچوب این تفاهمنامه صورت می‌گیرد.
تحول در استانداردهای تسویه و پایاپای بازار سرمایه
از سویی دیگر‌ مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: نخستین تسویه معاملات بورس و فرابورس عصر سه‌شنبه با موفقیت در این شرکت انجام شد تا گام بزرگی برای ارتقای استانداردهای تسویه و پایاپای در بازار سرمایه برداشته شود. حسین فهیمی از اجرای موفقیت‌آمیز کاهش زمان تسویه معاملات بورس و فرابورس از ۳+T بهT+۲ خبر داد. وی با بیان مطلب فوق افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش تسویه معاملات از سه به دو روز، اقدامات زیر‌ساختی لازم را در کوتاه‌ترین زمان انجام داد تا شرایط برای اجرای این مصوبه در بازار سرمایه مهیا شود. همچنین اقدامات زیر‌ساختی انجام شده نیز بلافاصله عملیاتی شد و بدون هیچ مشکلی آغاز به کار کرد. فهیمی اظهار داشت‌: با توجه به اینکه زمان اجرای مصوبه فوق روز ۱۵ بهمن‌ماه جاری بود، نخستین تسویه معاملات بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس تهران عصر سه‌شنبه با موفقیت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد تا گامی بزرگ برای ارتقای استانداردهای تسویه و پایاپای و هماهنگی با استانداردهای بین‌المللی در بازار سرمایه ایران برداشته شود.